1970

868 (i tillegg 3 prototyper)

Mars:
SM presentert på Geneve motorshow, 10 mars 1970. Topphastighet >220 km/t, den raskeste forhjulsdrevne bilen produsert på den tiden. 170 HK


September: 
Første serieproduserte SM med chassisnummer 00SB0003 ruller ut fra samlebåndet.
Chassisnummer 00SB0014 og 00SB0054 sendes til Norge.

1971

4.988 stk (Citroën Paris)

April:
Gummilist på bakstøtfanger innføres

September:
SM logo på C-stolpen endres fra SM til Citroen (chevrons) SM

 

September:
Michelin RR (roues resin) glassfiber fleger kan fås som option. Disse veier kun 4.2 kg, mens en tilsvarende stålfelg veier 9.4 kg.



Oktober:
SM Automatique, Borg Warner T35 girboks blir tilgjengelig med 2.7 liter engine.
SM introduseres i USA, denne har en redesignet front samt et tilpasset avgassystem (strengere krav i California)
SM testes med airbag - fungerer godt, men det besluttes å ikke innføre dette ettersom de amerikanske reglene likevel ikke setter krav til dette.

Henri Chapron produserer svært begrenset opplag av My Lord cabriolet (5 stk) samt en firedørs utgave; Opera (8 stk). Begge presentert på Paris motorshow dette året.



Heuliez presenterer specialversionen Espace. Mer om Chapron og Espace her.

1972

4.036 stk (Citroën Paris)

Mai:
SM Presidentielle - en firedørs cabriolet utgave (2 produsert) benyttet for første gang ifm statsbesøk, Dronning QE of GB. Mer om Presidentelle.



Juli:
Forproduksjon av 3.0l utgave, yter 180 HK og er tiltenkt primært det amerikanske markedet (IE klarer ikke avgassreglene i USA, 3,0l samsvarer motorvolum til niesen; Maserati Merak). Med manuell girkasse er dette den raskeste versjonen av standardutgavene av SM.

September: 
205/70 VR 15 erstatter 195/70 VR 15 som standard dekkdimensjon
SB serie utgår (2,7l forgasser)
Oppstart av SC-serie, 2,7l IE (Bosch D-jetronic injection electronique) med noe bedre dreiemoment (+2Nm),  noe flere hestekrefter (178), topphastighet er 228 km/t



Oktober:
SM med 3.0l motor tilbys massene (SD serie).

November:
Ny type låsing av bakhjulspanelene (fra skrue til quick release)
Nye dørhåndtak med separat lås, eldre type til venstre (beige dør), ny type til høyre (blå dør)

  
Endring av brensekalipere og bremseklosser bak 

Motortesting pågår, en 340 HK versjon med 24 ventilsløsning blir testet - god for 285 km/t, senere kommer en 380 HK versjon som tålte 11000 rpm - god for mer enn 300 km/t. Refereanse Citroenet

 

1973

2.619 stk (Citroën Paris)

Siste år med salg i USA, nye (latterlige) krav gjør at SM (og DS) ikke møter normen fra 1974 Oljekrise - Citroën begynner å tape penger, mye penger...

1974

273 stk (Citroën Paris)
21 stk (Ligier Abrest)

Produksjonstall faller kraftig, ledelsen i Citroën vedtar å legge ned produksjonen, men tillater i parallell en serie sammensatt fra Ligier Abrest.
Citroën i krise - PSA avtalen framtvinges.

Ny lov i USA forbyr salg av SM ettersom den ikke tilfredsstiller nye [latterlige] krav:

Also in 1974, NHTSA banned the Citroën SM automobile, which contemporary journalists noted was one of the safest vehicles available at the time, due to a non-safety related design issue. Citroën expected (but did not receive) an exemption for the 1974 model year 5 mph bumper regulation imposed by the NHTSA. The integral variable height suspension of the SM made compliance impossible. The law as written called for bumpers to be an exact height off the ground at all times, yet according to the laws of physics, cars dip at the nose on braking. Vehicles classified as trucks were always exempt. However, in 1981 the law under which the Citroën SM was banned was repealed.

1975

1 stk (Citroën Paris)
114 stk (Ligier Abrest)

En SM produsert av Citroen Paris, resten av de 115 bilene er satt sammen av Ligier Abrest

Januar:
Den siste SM med 3,0l produseres

Juli:
Den siste SM ruller ut fra samlebåndet, det er en 2,7l IE Citroën er under kontroll av Peugeot - under PSA paraplyen
Noen ferdige chassis uten motor vedtas å skrotes! Produksjonstallet stopper på 12920.

Salg i Europa

Totalt i Europa: 9 771 biler
Frankrike: 5 509 biler
Italia: 2 070 biler
Tyskland: 971 biler
...
Sverige: 24
...
Norge: 4
Danmark: 2
Island: 2
Finland: 2

Salg i resten av verden

Nord- og Sør-Amerika: 2 490 biler
  - USA: 2037 
  - Canada: 396 
  - Mexico: 16
Afrika: 243 biler 
  - Vest-Sahara: 43
  - Elfenbenkysten: 22
  - Morocco: 19
Asia: 185 biler
  - Japan: 134
  - Libanon: 17
  - Saudi-Arabia: 12
Oceania: 35 biler
  - Ny Kaledonia: 24
  - Australia: 5
  - New Zeland: 3