Mye har blitt sagt og skrevet om Citroën glamourøse grand tourer siden modellens debut i 1970. Her tar vi for oss grunntanken, funksjon og struktur - samt noen av særegenhetene som er med på å forme et av de absolutte høydepunktene i bilhistorien.

Idé

Citroën trengte en image booster etter som DS trakk på årene og utviklingen gikk i retning av raskere biler med en høyere grad av luksus. Nedenfor er en sen prototype og modell som ble godkjent for produkjson. Mer informasjon kan du finne på citroennet.

  

Layout / Struktur

4 seters 3-dørs GT med monocoque i høykvalitets stål og "airgrade" aluminium. Drift på forhjul og motor godt aktenom foraksel for optimal vektfordeling (som på DS). Framdriftspakke snudd 180 grader med girkasse liggende foran. Skivebremsene foran plassert inne ved girkassa for mindre uavfjæret vekt.

Design

Robert Opron har som leder av Bueau d'Etudes på den tiden blitt kreditert for SM's usedvanlig kompromissløse linjeføring. Opron's kompetanse innen aerodynamikk gjør seg for alvor gjeldende  - og SM har følgelig en fantastisk stabilitèt i høy fart. Et av de mest kritiserte designelementene - den noe abrupte kamm-hekken - er et typisk Opron-trekk som legger for dagen en dedikert holdning til funksjonalitèt.

En GT fra Citroën måtte være noe utenom det vanlige. SM's ytre byr på rene flater, ubrutte linjer, en sjelden blanding av teardrop og wedge. Forlengelsen av linjene fremtrer klarere enn på noe annet bildesign. Der de fleste samtidige biler oppfattes som en sluttet form, representerer SM uendelighet fra et parallelt univers.



Hvilket interiør kan så matche dette spektakulære ytre? ...

Ekstrautstyr / Options

SM'en hadde mye utstyr som standard, som feks el vinduer, el antenne, justerbart ratt, justerbare framseter, servostyring, avansert lysarrangement etc. Det var noen få ekstras man kunne få i tillegg, dette var:
- Skinnseter (standard på USA biler)
- Air Condition (Standard på USA biler)
- Farget glass (Standard på USA biler)
  - Grønntonet var mest vanlig, mens et bruntonet glass ble levert til land i Asia og Afrika
- Radio (Radio SM var standard på USA biler)
  - Continental, Edison, Philips, Blaupunkt samt Autovox i Italia
- Tåkelys foran (Cibié)
- Koffertsett i lær, laget av L. Vuitton

Motor

Maserati type C 114/1
- 6 sylindre, 90 grader
- Blokk er maskinert ut fra en aluminiumsblokk for maksimal styrke
- Blokk lengde: 310 mm
- BoringxSlaglengde: 87 x 75 mm
- 2.670 ccm
- Kompresjon: 9,0:1
- Dobbel overliggende kamakslinger
- Sylindertopper og blokk i laluminium
- Tre dobble Weber DCNF42 forgassere eller Borsch elektronisk bensininsprøytning (fra september 1972)

- Elektrisk Bendix bensinpumpe

Ytelser

- Kraft
  - 170bhp DIN (180 hk SAE) @ 6250 rpm

- Maks hastighet
  - 220 km/uur (carburateurversie)
  - 228 km/uur (injectieversie)
  - 205 km/uur (automaat)

- Aksellerasjon
   - 400m: 16,2 sek
   - 1.000m: 29,9 sek
   - 0-100 km/t: 8,9 sek

- Forbruk
   - Liter/100km: 11,22 (DIN)

 

Dimensjoner

- Lengde
  - 489,3 cm 

- Bredde
  - 183,6 cm

- Svingdiameter
  - Ytre hjul: 10,5 m
  - Vegg-til-vegg: 11,5 m (automatique 12 m)

- Høyde
  - 132,4 cm (i normal kjørestilling)

- Bakkeklaring (i normal kjørestilling)
  - 15,5 cm 

- Egenvekt
  - Forgasser: 1.460 kg
  - Injection: 1.520 kg